עבור אלפי נהגים חדשים בישראל, שלט קטן עם הכיתוב "נהג חדש" הוא לא רק חובה חוקית – אלא גם סוג של סמל סטטוס. הוא מכריז: התחלתי לנהוג, זו השנה הראשונה שלי על הכביש. אבל מעבר לסמל, מדובר בדרישה רשמית וחוקית, עם השלכות ברורות – גם משפטיות וגם בטיחותיות.
נהגים חדשים נדרשים על פי חוק להדביק שלט "נהג חדש" ברכב, בגודל, עיצוב ומיקום שנקבעו מראש בתקנות משרד התחבורה. למרות שזה נשמע כמו עניין טכני, בפועל – הרבה נהגים עושים טעויות, בין אם בגלל חוסר מודעות או פשוט רשלנות.
במאמר הזה נעשה סדר בכל מה שקשור לשלט "נהג חדש": מה החוק אומר, איפה בדיוק צריך למקם אותו, ממה כדאי להיזהר, מהן ההשלכות של הצמדה לא נכונה, וגם – למה בכלל יש צורך בשלט הזה מלכתחילה.
מי חייב להציב שלט נהג חדש?
ברגע שקיבלתם רישיון נהיגה בפעם הראשונה – אתם מוגדרים בחוק כ"נהג חדש". ההגדרה הזו תקפה לשנתיים מרגע הוצאת הרישיון. במהלך התקופה הזו, אתם מחויבים להקפיד על תנאים מסוימים, שהבולט בהם הוא הצגת שלט "נהג חדש" ברכב שבו אתם נוהגים.
החוק אינו מבדיל בין רישיון לרכב פרטי ששייך לנהג לבין רכב של ההורים, רכב מושכר או רכב של מקום העבודה – אם אתם נוהגים, אתם חייבים שלט. גם אם אתם נוהגים ברכב שבו נהג אחר משתמש בשגרה – ברגע שאתם הנהג בפועל, השלט צריך להיות מוצמד בהתאם.
למה בכלל מציגים שלט נהג חדש?
הסיבה להצגת שלט "נהג חדש" היא להזהיר ולהזכיר לנהגים האחרים בכביש שמדובר בנהג חסר ניסיון. זה לא סוד – השנה הראשונה על הכביש היא המסוכנת ביותר מבחינת תאונות דרכים.
נתונים מראים כי נהגים חדשים מעורבים בתאונות קשות בשיעור גבוה משמעותית, במיוחד בחודשים הראשונים לאחר קבלת הרישיון. נהגים עם ותק של שנה אחת מעורבים בתאונות חמורות בשיעור כפול לעומת נהגים ותיקים יותר, וצעירים בני 24 ומטה מעורבים בתאונות חמורות יותר מאשר נהגים בגיל מבוגר יותר.
הסיבה העיקרית לכך היא חוסר ניסיון, ביטחון עצמי מופרז ולעיתים גם פער בין תחושת השליטה לבין היכולות האמיתיות על הכביש.
כאשר נהג אחר רואה שלט "נהג חדש", הוא מבין שצריך לקחת צעד אחורה – להיות סבלני יותר, לא לצפור בלי סיבה, ולהבין שייתכן והתמרון לא יהיה מושלם. השלט לא מגן על הנהג החדש – אבל בהחלט מפחית את הלחץ עליו.
התקנות הרשמיות של משרד התחבורה
לפי תקנות התעבורה, נהג חדש חייב להציג שלט עם הכיתוב "נהג חדש" ברקע צהוב, בצד הפנימי של השמשה האחורית של הרכב. השלט חייב לעמוד בדרישות הבאות:
- גודל: 20 ס"מ רוחב על 12 ס"מ גובה.
- רקע: צהוב מחזיר אור.
- כיתוב: "נהג חדש" באותיות שחורות בגובה של לפחות 4 ס"מ.
- הצמדה: על החלק התחתון של השמשה האחורית, בצורה שמבטיחה ראות מרבית לרכבים שנוסעים מאחור.
השלט צריך להיות מוצג רק כאשר הנהג החדש נוהג בפועל. כלומר – אם מישהו אחר נוהג, גם אם הרכב שייך לנהג חדש, אין להציג את השלט.
איפה בדיוק שמים את השלט?
השלט אמור להיות מוצמד מבפנים לחלק התחתון של השמשה האחורית של הרכב – כלומר לזכוכית האחורית. הוא לא מודבק מבחוץ, לא מוצמד לחלון הצדדי ולא נתלה על המושב האחורי.
הסיבה לכך היא פשוטה: זה המקום שבו הוא יהיה הכי ברור ובולט עבור נהגים מאחור, מבלי להפריע לנהג החדש לראות מה קורה מסביבו.
אם מדובר ברכב עם שמשות כהות במיוחד (כהות חוקית כמובן), ייתכן שיהיה צורך לוודא שהשלט מחזיר אור בצורה מספקת גם בתנאי תאורה חלשים – למשל בלילה או בימים מעוננים.
צורת ההצמדה הנכונה של השלט
הדרך הכי טובה להצמיד שלט היא באמצעות שתי מדבקות וואקום או תפסנים יעודיים שמגיעים עם רוב השלטים הנמכרים בחנויות. חשוב מאוד להימנע מהצמדה באמצעות סלוטייפ, נייר דבק או מגנטים חובבניים – גם כי זה עלול להרוס את השמשה או את השלט עצמו, וגם כי במידה והשלט ייפול – אתם תיחשבו כמי שלא הציגו שלט, וזה עלול להוביל לקנס.
אם אתם קונים שלט – ודאו שהוא תקני. חפשו כיתוב ברור, גודל מתאים, ואפשרות להצמדה נוחה מבלי שייפול בכל נסיעה.
טעויות נפוצות שגורמות לקנסות
הרבה נהגים חדשים מקבלים קנסות למרות שהם "הצמידו שלט". הנה כמה טעויות קלאסיות שחשוב להימנע מהן:
- שלט הפוך: הצד עם האותיות פונה פנימה ולא החוצה – השלט אינו נראה.
- שלט קטן מדי או בעיצוב לא תקני.
- שלט על חלון צד לא תקני, אפילו אם הוא גלוי.
- שלט שנפל במהלך הנסיעה – האחריות להצמדה יציבה היא על הנהג.
- שלט קבוע ברכב כאשר נוהג בו אדם שאינו נהג חדש.
הקנס בגין אי הצגת שלט נהג חדש עומד על 250 ש"ח, ללא נקודות. עם זאת, במקרה של תאונה – חוסר השלט עלול להיות גורם שיחמיר את האחריות שלכם, חברות הביטוח עשויות לראות בכך הפרה של תנאי הפוליסה, מה שעלול להוביל להפחתת כיסוי ביטוחי או לדחיית תביעות.
משך הזמן להצגת השלט – מתי כבר אפשר להוריד?
תקופת ההגדרה כ"נהג חדש" היא שנתיים ממועד הוצאת הרישיון. לאחר שנתיים – אין יותר חובה להציג שלט. אבל חשוב להבין: אם יש עיכוב בקבלת רישיון קבוע, או אם הוטלו על הנהג הגבלות מסוימות (למשל בגין עבירות תנועה), התקופה הזו יכולה להתארך.
נהג חדש שנדרש בליווי מבוגר – למשל בגילאי 16.5 עד 17 – חייב להציג את השלט גם אם עברה חצי שנה כי הסטטוס שלו כ"נהג חדש בליווי" מחייב זאת.
מה שנדרש בפועל ומה שקורה בשטח
כדי לעשות סדר, הנה טבלה שמשווה בין הדרישות החוקיות לבין מה שקורה בפועל אצל נהגים חדשים:
דרישה רשמית | המציאות בשטח |
הצמדה בגודל ובמיקום הנכון | חלק מהנהגים מצמידים בצד, חלק עם גודל לא תקני |
הסרת שלט כשהנהג אינו נהג חדש | רבים משאירים את השלט קבוע ברכב מתוך נוחות |
הדבקה יציבה ובולטת | לא מעט שלטים נופלים או פונים לכיוון הלא נכון |
שימוש בשלט מחזיר אור תקני | יש שמשתמשים בשלטים מאולתרים או מודפסים בבית |
טיפים לנהיגה רגועה כנהג חדש
מעבר לשלט, הנה כמה עצות שיעזרו לכם להתחיל את הדרך בכביש בצורה בטוחה ונכונה לפי הגישה של שרייבר בית ספר לנהיגה:
- אל תמהרו להוכיח כלום – אתם לא חייבים "להיראות מקצועיים". זה בסדר לעשות טעויות קטנות, כל עוד לומדים מהן.
- הימנעו מהסחות דעת – שימו את הטלפון בצד, הניחו למוזיקה או לפודקאסט, ותנו את כל הפוקוס לכביש.
- הכירו את הרכב – לפני נסיעה ראשונה לבד בדקו איפה ממוקמים הפנסים, הווישרים ונורות האיתות.
- בקשו מהחברים והמשפחה סבלנות – אתם בתחילת הדרך, והכי חשוב שתעשו אותה בביטחון.
לסיכום
שלט "נהג חדש" אולי נראה שולי – אבל הוא חלק משמעותי מהדרך לבניית ביטחון בכביש. מעבר לכך שמדובר בדרישה חוקית מחייבת, זו גם דרך לתת לכם את המרחב ללמוד, לטעות ולהשתפר – כשנהגים אחרים סביבכם מודעים למצב.
הקפדה על גודל, עיצוב, מיקום והצמדה נכונה של השלט תחסוך לכם קנסות, אי נעימויות ואולי גם תאונות. נהגים חדשים – ברוכים הבאים לכביש. סעו בזהירות, תנו לעצמכם זמן לצבור ניסיון, ואל תשכחו להצמיד את השלט לפני כל נסיעה.
רוצים ליווי מקצועי, אישי ומסלול שמביא אתכם לרישיון בביטחון ובמהירות? בואו ללמוד בשרייבר בי"ס לנהיגה המוביל בישראל בתחום. חייגו עכשיו: 077-729-9897 או השאירו פרטים – ונחזור אליכם.
