אם יש לכם חבר, בן משפחה או אולי אתם בעצמכם נהג חדש – בטח שמעתם על "חובת הליווי". מדובר בשלב חשוב ומחייב בתהליך קבלת הרישיון המלא בישראל, שמגיע מיד אחרי המעבר של הטסט המעשי. אבל כמו בכל דבר במדינה – יש חוקים, תקנות וקריטריונים שצריך להכיר. אחת השאלות הכי נפוצות שעולות היא: מי יכול בכלל להיות מלווה? האם כל מבוגר יכול לשבת ליד נהג חדש? האם יש גיל מינימלי? מה קורה אם יש לי ותק אבל אני צעיר? ומה לגבי מורה נהיגה – הוא נחשב? במאמר הזה תמצאו את כל התשובות, בצורה ברורה, פשוטה ומדויקת. כל מה שצריך לדעת – כדי שתוכלו לנהוג לפי החוק, ולהתחיל את תקופת הנהיגה שלכם בצורה בטוחה ומסודרת.
נהג חדש? יש עליך חובת ליווי
בישראל, כל מי שקיבל רישיון נהיגה למונית, לרכב פרטי, או לרכב משא בשנתיים הראשונות מוגדר כ"נהג חדש". ההגדרה הזו מגיעה עם סט של חוקים ייחודיים: החל מהצגת שלט "נהג חדש" על הרכב, דרך מגבלות על מספר נוסעים, ועד חובת נהיגה בליווי במשך שישה חודשים – לחלק מהנהגים. כן, לא כולם מחויבים בליווי, אבל אם אתם מתחת לגיל 24, החוק קובע שחובת ליווי חלה עליכם. התקופה הזו מחולקת לשניים: בשלושת החודשים הראשונים – ליווי מלא בכל שעות היממה, ולאחר מכן – רק בלילה (21:00–06:00). הסיבה? לאפשר לכם לצבור ביטחון, ללמוד בשטח אמיתי, ולשפר את קבלת ההחלטות תוך כדי שיש מישהו מנוסה לידכם.
אז מי באמת יכול להיות מלווה?
מלווה זה לא סתם מבוגר שיושב לידכם. מדובר בתפקיד מוגדר בחוק, עם קריטריונים ברורים. לפי תקנות התעבורה, יש שלושה מסלולים שבהם מותר לשמש כמלווה:
- אם אתם בני 24 ומעלה, ויש לכם רישיון לאותו סוג רכב במשך לפחות 5 שנים.
- בני 30 ומעלה שעם רישיון בתוקף לאותו רכב במשך לפחות 3 שנים.
- מורי נהיגה מוסמכים עם רישיון בתוקף לאותו רכב כבר 5 שנים.
המשמעות ברורה: לא מספיק להיות קרוב משפחה, לא מספיק להיות נהג ותיק. צריך לעמוד גם בגיל וגם בותק. למה? כי מי שיושב ליד נהג חדש צריך לדעת להנחות, להרגיע, ולעזור בזמן אמת. המטרה של החוק היא לוודא שמדובר באדם מנוסה, שיכול לתרום לביטחונו של הנהג החדש.
ומה קורה אם לא עומדים בתנאים?
זה אולי נשמע לא מאוד קריטי, אבל החוק מתייחס לזה ברצינות. אם נהג חדש נוהג בלי מלווה חוקי (או בלי מלווה בכלל בתקופת החובה), הוא עלול להיתקל בעונשים חמורים. זה יכול להתחיל מקנס מנהלי ופסילה זמנית, ולהגיע עד לחיוב לעבור מחדש את מבחן התיאוריה והטסט. המשמעות: כל מה שעשיתם עד עכשיו – עלול להימחק. זה גם יכול לעכב את קבלת הרישיון הקבוע ולהכניס אתכם להליך בירוקרטי מיותר. בשורה התחתונה – עדיף להבין בדיוק מי נחשב מלווה חוקי ולדאוג שהוא יעמוד בכל הדרישות. זה ימנע מכם הרבה כאב ראש בהמשך.
מה תפקידו של המלווה בפועל?
מלווה לא יושב ליד הנהג ליופי. הוא שם כדי להדריך, להכווין, לעזור בזיהוי תמרורים, להזהיר כשמשהו מסוכן – ובעיקר לתת תחושת ביטחון. הוא נדרש להיות עירני, לא להסיח את דעתו, לא להתעסק בטלפון וכמובן – לא ללוות כשהוא שיכור. מלווה שאינו עירני עלול לא רק להפר את החוק – אלא גם לפספס את ההזדמנות ללמד את הנהג החדש משהו חשוב. במילים אחרות, אם אתם ממלאים את התפקיד הזה – כדאי לדעת שזה דורש קצת יותר מהסכמה לשבת ליד מישהו על ההגה. זו אחריות אמיתית, וגם הזדמנות להשפיע על הנהיגה של מישהו אחר לטובה.
כמה שעות נהיגה צריך לצבור כדי להיפטר מחובת הליווי?
ביררנו עם מורי נהיגה של שרייבר את הנתון הזה והם דיווחו כי נהג חדש שמחויב בליווי צריך לצבור לפחות 50 שעות נהיגה בליווי. מתוך זה – 20 שעות נהיגה עירונית, 15 שעות בין-עירונית ו־15 שעות בלילה. המעקב אחרי השעות נעשה על ידי מילוי הצהרה משותפת של הנהג והמלווה וצריך להגיש אותה בסוף תקופת הליווי כדי לקבל את הרישיון הקבוע. אגב, אם הליווי נעשה על ידי מורה לנהיגה, הדרישה היא רק ל־12 שעות ליווי – 4 שעות מכל תחום. חשוב להבין שמדובר בדרישה רשמית – לא המלצה. בלי זה, אי אפשר לסיים את תקופת הנהג החדש.
האם בני משפחה יכולים להיות מלווים?
בהחלט כן – כל עוד הם עומדים בקריטריונים. הורה, אח, דוד או סבא – אם הם בני 24+ עם 5 שנות רישיון, או בני 30+ עם 3 שנות רישיון – הם יכולים ללוות. בפועל, הרבה נהגים חדשים בוחרים להיעזר בהורים שלהם – מה שהופך את התהליך לנוח יותר, גם מבחינת שעות גמישות וגם מבחינה רגשית. רק חשוב לוודא שמי שמלווה אתכם לא רק עומד בקריטריונים – אלא גם סבלני, רגוע, ומוכן להסביר. הליווי הוא לא רק חובה חוקית – זו גם הזדמנות ללמוד נהיגה אמיתית והרבה פעמים דווקא קרוב משפחה עושה את זה הכי טוב.
מה עושים אם אין מלווה זמין?
לא מעט נהגים חדשים מוצאים את עצמם בסיטואציה מתסכלת: קיבלו רישיון לרכב פרטי, מונית או רכב מסחרי, יש רצון לנהוג, אבל פשוט אין מלווה זמין בשעות הנוחות. ההורים בעבודה, האח בלימודים, וסבא לא בדיוק מרגיש בנוח לנסוע בלילה. אז מה עושים? קודם כול, חשוב לדעת שאתם לא לבד. זו בעיה מוכרת, ויש לה פתרונות. למשל, אפשר לשקול לקחת חלק מהשעות הנדרשות עם מורה נהיגה מוסמך – הוא נחשב מלווה חוקי, והליווי שלו אפילו נחשב איכותי יותר בעיני החוק. בנוסף, שווה לבדוק אם יש חברים, בני משפחה או אפילו שכנים שמוכנים לסייע. לפעמים גם שינוי קל בלו"ז – נהיגה בבקרים מוקדמים או אחר הצהריים – יכול לפתור את הבעיה. הכי חשוב: לא לוותר. גם אם זה דורש קצת יצירתיות – הליווי הוא שלב קריטי בדרך לנהיגה עצמאית, ועם קצת סבלנות ותכנון – גם אתם תעברו אותו כמו שצריך.
ליווי טוב = התחלה טובה
החוק לא סתם מחייב ליווי – הוא מבין שתקופת הנהיגה הראשונה היא קריטית. ליווי נכון, עם מלווה שעומד בתנאים, מכיר את הדרך ויודע להרגיע בזמן אמת – יכול לעשות את ההבדל בין נהג מתוסכל לבין נהג בטוח בעצמו. אל תזלזלו בזה. תבחרו מלווה שאתם סומכים עליו, תבנו יחד שגרת נהיגה, תנצלו את הזמן לשאלות, תרגולים וסימולציות אמיתיות. בסוף התקופה הזו, תעלו לבד על הכביש – ואתם רוצים לדעת שאתם באמת מוכנים. רוצים להתחיל את הדרך הזו עם הכנה טובה? אצלנו בשרייבר נבנה לכם מסלול אישי, נצמיד מורה מקצועי ונלווה אתכם כל הדרך כדי שתרגישו בטוחים. צרו קשר עוד היום!
