תחנת אוטובוס היא אחד האזורים הכי עמוסים, הכי מועדים לתאונות והכי רגישים מבחינת בטיחות. לכן, יש איסור ברור בחוק העוסק בעמידת רכבים מול תחנת אוטובוס – והמשטרה ומפקחי עירייה לא מתייחסים אליו בזלזול. מדובר בעבירה שגוררת קנס משמעותי, נקודות ובחלק מהמקרים גם גרירת הרכב. העמדת רכב מול תחנת אוטובוס: מה אומר החוק ומה ההשלכות של ביצוע פעולה כזו בניגוד אליו?
מה קובעת תקנת התעבורה?
לפי תקנה 72 לתקנות התעבורה חל איסור מוחלט לעצור, להחנות או לעמוד עם רכב בכל מקום המסומן כתחנת אוטובוס – גם אם מדובר ברגע קצר.
בפועל, התקנה מגדירה את תחום תחנת האוטובוס כך:
- לפחות 20 מטרים לפני תמרור תחנה.
- לפחות 12 מטרים לאחריו.
- או לפי סימון בפועל על הכביש – צהוב־אדום.
למה זה כל כך חמור?
כשנהג אוטובוס לא יכול להיצמד למדרכה – הוא נאלץ לפתוח את הדלת הרחק מהשפה. התוצאה:
- אנשים מבוגרים, ילדים או בעלי מוגבלות מתקשים לעלות.
- נוסעים יורדים היישר לכביש – לעיתים מול רכב חולף.
- הנוסעים ממהרים, לא תמיד מסתכלים – והתוצאה עלולה להיות קטלנית.
מעבר לכך, רכב פרטי שחוסם תחנה גורם לעיכוב של כל קו התחבורה הציבורית, פוגע בלוחות זמנים, יוצר פקק ובלבול – במיוחד בשעות העומס.
ומה לגבי קנסות?
העונש על העמדת רכב בתחום תחנת אוטובוס ברור ומיידי: קנס של 250 ש"ח לפחות ולעיתים נקודות תעבורה לרישיון הנהיגה וגרירת הרכב. והכי חשוב – שוטר או פקח לא חייבים "לסלוח" אם הייתם ברכב. עצירה אפילו של 10 שניות עם אורות דולקים – עדיין נחשבת עצירה אסורה.
האם אופנועים פטורים?
התשובה חד-משמעית: לא. גם רכב דו-גלגלי – אופנוע, קטנוע או שליח – מחויב באותן תקנות. עצירה מולם מסוכנת לא פחות, במיוחד כי הם עלולים להסתיר את שדה הראייה או לגרום לאוטובוס לסטות מהמסלול.
ומה עם רכב הסעות או מונית?
רק רכב שיש לו רישיון להפעלת תחבורה ציבורית – לדוגמה רישיון למונית שירות או רישיון לאוטובוס – רשאי לעצור בתחנה, ורק אם הוא מורשה לעשות זאת.
נהגי רכב הסעות פרטי או מוניות רגילות – אסור להם להשתמש בתחנה אלא אם יש סימון מפורש לכך. גם כאן – עצירה מול התחנה תיחשב עבירה לכל דבר.
מה כן אפשר לעשות?
אם אתם צריכים להוריד נוסעים סמוך לתחנה, הנה הפתרון החוקי:
- מצאו מפרץ עצירה מותר סמוך.
- ודאו שאין תמרור תחנה, סימון אדום־צהוב או תמרור איסור עצירה.
- בדקו שיש מקום מספיק כדי לא להפריע לתנועה.
אל תתפתו "לעצור לרגע". זה עלול להביא לדוחות, עיכובים ובעיות מיותרות.
פעולה | מותר / אסור | הערות חשובות |
חניה בכל חלק מתחנת אוטובוס | ❌ אסור | כולל חניה לזמן קצר, גם אם אתם ברכב |
עצירה להורדת נוסע | ❌ אסור | גם עצירה של שניות נחשבת לעבירה |
עצירה לפני תחנה – פחות מ־20 מ' | ❌ אסור | החוק קובע 20 מטר לפני תמרור התחנה |
עצירה אחרי תחנה – פחות מ־12 מ' | ❌ אסור | לפי תקנות התעבורה |
חניה בתחנה עם תמרור שאינו ברור | ❌ אסור | החוק גובר על סימון לא ברור – עדיף להתרחק |
עצירה באופנוע/קטנוע | ❌ אסור | החובה חלה גם על רכב דו־גלגלי |
חניית רכב הסעות פרטי בתחנה | ❌ אסור | רק תחבורה ציבורית רשאית לעצור בתחנות ייעודיות |
חניה ליד סימוני צהוב־אדום | ❌ סימן לאזור תחנה | גם בלי תמרור – סימון כזה מהווה אינדיקציה לאיסור חניה |
מרחק עצירה חוקי מהתחנה | ✅ מותר | מעל 20 מטר לפני ומעל 12 מטר אחרי תמרור התחנה |
גרירת רכב על הפרעה בתחנה | ✅ אפשרי | לפי שיקול דעת הפקח או השוטר במקרים של חסימה או סיכון ממשי לתחבורה הציבורית |
כך זה נראה בשטח
נניח שאתם נהגים חדשים, קיבלתם לאחרונה רישיון לרכב פרטי ואתם צריכים להוריד חבר בתחנה. אין אף אוטובוס. הכביש פנוי. עצרתם לרגע, והוא ירד. נשמע תמים?
ממש לא.
אכיפה עירונית יכולה לצלם אתכם, או שוטר יכול לרשום דו"ח על פי התקנה – גם אם לא הפרעתם בפועל לתחבורה הציבורית. החוק נועד למנוע מצבים כאלו מראש – ולא לחכות שיקרה משהו.
ומה קורה כשאין סימון ברור?
לא בכל מקום יש סימון צהוב־אדום ברור, או תמרור חדש ומובחן. לעיתים, התחנה מסומנת רק בתמרור ישן, או שחלק מהסימון דהוי ואינו ברור. במקרים כאלה, האחריות על הנהג – כן, עליכם – להפעיל שיקול דעת וזהירות. הכלל אומר: אם יש שלט תחנת אוטובוס, גם ללא סימון על הכביש – האיסור בתוקף.
תחום התחנה מוגדר לפי החוק כ־20 מטר לפני התמרור ו־12 מטר אחריו. לכן, גם אם לא סומנו הקווים בפועל, עדיין מדובר באזור אסור לעצירה. נהגים רבים טועים לחשוב שאם אין קווים – מותר לעצור. בפועל, זו פרצה שגוררת קנסות. עדיף תמיד להתרחק מעט, למצוא מקום בטוח ולעצור באיזור מותר מאשר להסתבך בטעות שנראתה לכם "תמימה".
איך לזהות תחנה כשאתם לא מכירים את האזור?
נהגים חדשים שמגיעים לאזור לא מוכר – עיר זרה, שכונה צפופה או אזור תעשייה – לא תמיד מצליחים לזהות תחנת אוטובוס מבעוד מועד. בשביל זה חשוב לא רק לשים לב לתמרורים ולסימונים, אלא גם להבין את ההקשר של הדרך: אם אתם רואים סככה, ספסל, שלט קו אוטובוס או מפרץ בולט – עצרו רגע וחשבו. אם יש סיכוי שמדובר בתחנה, עדיף לא לקחת סיכון.
בדיוק את היכולת הזו – לזהות סכנה בזמן אמת, להפעיל שיקול דעת, ולהעדיף זהירות על נוחות – אנחנו מטפחים בשרייבר בי"ס לנהיגה. לא כל תמרור ברור, לא כל סימון חד, אבל מי שמבין את המשמעות האמתית של נהיגה נכונה – יודע לזהות סיטואציה ולהגיב אליה בלי לחכות לדו"ח.
למה עדיף לא לקחת סיכון?
לא מעט נהגים שקיבלו דו"ח על עצירה מול תחנת אוטובוס אומרים לעצמם: "אבל לא הפרעתי לאף אחד", או "לא היה שם אוטובוס בכלל". חשוב להבין – החוק לא שואל אם אוטובוס היה בפועל בתחנה, אלא אם אתם עצרתם בתחום האסור. ישנם מקרים מתועדים שבהם רכב פרטי חנה בשולי תחנה, ואוטובוס נאלץ לבלום באמצע נתיב נסיעה – התוצאה הייתה תאונה בין רכב ציבורי לרכב חולף, רק בגלל חסימה של כמה שניות. גם אם נדמה לכם שהעצירה "שקטה", המציאות מראה שלא תמיד יש הזדמנות שנייה. לכן עדיף תמיד לשמור מרחק ולנהוג לפי הכללים – גם אם זה אומר ללכת עוד שתי דקות ברגל.
אנחנו כאן כדי שלא תסתבכו בקנס
העמדת רכב מול תחנת אוטובוס זו לא רק עבירה – זו הפרעה לרצף התחבורה ולביטחון הציבור. גם אם אתם ממהרים, גם אם זה "רק לשנייה", גם אם אין אוטובוס באופק – החוק לא משתנה.
נהגים אחראיים יודעים לזהות תחנה, מכבדים את התחבורה הציבורית, ושומרים על הדרך פתוחה לכלל המשתמשים. אם חשוב לכם ללמוד את הנהיגה מהיסוד – ולהתנהל נכון בכל סיטואציה, אנחנו כאן בשבילכם. צרו קשר עם שרייבר בי"ס לנהיגה בטלפון או השאירו פרטים באתר.